Az Afganisztánban állomásozó tartományi újjáépítési csoport hat magyar katona által irányított egyik M-RAP MaxxPro típusú gépjárművével súlyos baleset történt kedden, Baglán tartományban. A járműben feladatukat végző katonák közül ketten a Magyar Honvédség hősi halottai, ketten súlyosan és ketten könnyebben sérültek. Hende Csaba honvédelmi miniszter csütörtökön délután a Honvédkórházban meglátogatta az Afganisztánban megsérült négy katonát, majd Egerben tett látogatása során sajtótájékoztató keretében számolt be a tragikus balesetről:
Scheibli Tamás szakaszvezető vezette az M-RAP MaxxPro típusú magasépítésű korszerű katonai járművet. Azt hogy a balesetet mi okozta pontosan még nem lehet tudni, mivel a szakaszvezetőt súlyos sérülései miatt folyamatosan altatják és csak rövidebb időkre ébresztik föl. Valószínűsíthető, hogy a hirtelen félrekapott kormányzás miatt az útpadkára történő felhajtás következtében borult föl és pördült meg többször a jármű, amely nagyobb sebességgel haladt a konvojjal együtt. Scheibli Tamás a balesetben súlyos agyrázkódást szenvedett, belső koponyaűri vérzései miatt folyamatosan figyelik és mindent elkövetnek a felgyógyulásáért az ország egyik legjobbnak tartott kórházában – mondta Hende Csaba, majd hozzátette, hogy az előző naphoz képest javulás tapasztalható a szakaszvezető állapotában, akit a mai napon ismételten fölébresztenek és elképzelhető, hogy többet megtudnak a baleset körülményeiről.
A másik katona lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett. Egy rendkívül nehéz és kényelmetlen repeszálló mellényt viselt, amelyben kerámia betétek vannak, így a baleset során a bekötött biztonsági övvel ellátott katonának olyan mértékben összenyomta a felszerelés a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült.
A további két katona könnyebb sérüléseket szenvedett - nyilatkozta Hende Csaba.
Az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető toronylövész és a járműparancsnok Róth Orsolya őrmester földi maradványait vasárnap szállítják haza. A koporsókat Kecskeméten fogadják. A két elhunytat hőssé nyilvánították, posztumusz hadnagyokká tüntették ki és a Magyar Honvédség saját halottjainak tekinti őket. A végső búcsú időpontját a rokonokkal egyeztetik.
A miniszter elmondta: Egyelőre érthetetlen, hogyan következhetett be a tragikus kimenetelű baleset. A magyar katonai konvoj öt járműve Mazari-Sarifból Puli-Humriba vezető, német katonák által épített jó minőségű műúton haladt, amikor egy afgán jármű tűnt föl. A konvoj megkezdte az előzést, s amikor a balesetet szenvedett - a sorban harmadik - MaxxPro az afgán jármű mellé ért, akkor a vezető hirtelen félre rántotta a kormányt. Scheibli Tamás alapos kiképzést kapott Németországban és Afganisztánban is, mivel összesen 2000 kilométer távon vezette ezt a ma legbiztonságosabbnak számító járművet, aminek az alja azért V alakúra alakított, hogy a felrobbanó pokolgépek lökéshullámait elvezesse. Az M-RAP MaxxPro típusú járműből 19-et az idén bocsátottak az amerikai szövetségesek az Afganisztánban szolgálók rendelkezésére.
A német parancsnokság alatt álló régió baleseti helyszín körülményeit a német katonai rendészet vizsgálja, mely jelentésnek eredményét a jövő hétre várják – mondta el Hende Csaba honvédelmi miniszter az egri sajtótájékoztatón.