![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Az 1990-es évek sikersztorija, a Nirvana második albuma és a róla másolt első kislemez, a „Smells Like Teen Spirit" az észak-nyugati underground - a seattle-i grunge-szcéna - hirtelen előretörésének következménye, amely letaszította Michael Jacksont a Billboard album sikerlistájának tetejéről, a haj-metalt pedig egyszerűen lemosta a színről.
Az elmúlt korszakban egyetlen más album sem volt ilyen lebírhatatlan befolyással egy egész generációra - az egy csapásra punkká átvedlett tinik egész nemzedékére, sem ilyen katasztrofális hatással az alkotójára. A siker súlya alatt a már akkor is labilis idegzetű énekes-gitáros, Kurt Cobain 1994-ben önkezével vetett véget életének. Ám könyörtelen riffjei, maró éneke, ravaszul homályos írásmódja, melyeket a Pixiestől a Zeppelinen át fejlődött Krist Novoselic basszusjátékának és Davc Grohl dobolásának roppant ereje döngölt a hallgatóba, viszszacsempeszte a harcosi tisztaságot a rock & rollba. Szövegeiben Cobain kódokban tombolt - a lelki felftordulas és az önutálat gyorsírásos aknáit lőtte ki. Ám zsenialitása a „Lithium"-hoz, a „Breed"-hez és a „Teen Spirit"-hez hasonló dalok a verze és refrén, visszafojtottság és kirobbanás között megteremtett feszültség kiaknázásában rejlett. Lelke mélyén Cobain poprajongó - és Beatles-fanatikus - volt: Butch Vig, a Nevermind társproducere jól emlékszik rá, hogy a felvételek között Cobain John Lennon „Júlia" című dalát játszogatta.
Bővebben a Rolling Stone – Minden Idők 500 Legjobb Albuma könyvben olvashattok a lemezről.
Itt pedig megveheted:
"Smells Like Teen Spirit" (Cobain/Grohl/Novoselic) – 5:01 |
|
|
|