|
|
|
Tweet |
|
|
|
Botticelli Tavasza gyönyörű, titokzatos kép. A kritikusok az utóbbi 200 évben saját ízlésük szerint próbálják értelmezni a virágos réten, a gyümölcsökkel teli fák előtt álló alakokat.
A legismertebb az a magyarázat, amely a kép jobb sarkától elindulva februártól szeptemberig egy-egy hónappal azonosítja a figurákat.
Enrico Guidoni, a római Sapienza egyetem művészettörténész tanára Botticelli művét politikai szempontból közelíti meg: szerinte a kép Lorenzo Medici Itáliára vonatkozó stratégiáját ábrázolja.
Az 1480-as években Lorenzo hatalma kiterjesztéséhez szövetségesül VIII. Ince pápát választotta, és létrehozott egy Mantova-Firenze-Róma tengelyt, amelyhez hozzá akarta kapcsolni a fontosabb tengeri városokat és Észak központját, Milánót. A festmény tehát azokat a városokat ábrázolja, amelyeket ez a titkos, már megkötött vagy hamarosan megkötendő szerződés fűz össze.
És éppen a szerződés titkossága tette szükségessé a szimbolikus megjelenítést – véli Guidoni, aki a nominalisztikus elmélet alkalmazásával jött rá minderre. Szerinte az eddig Zefírnek, azaz februárnak tartott figura tulajdonképpen Bolzano, ahol télen a bóra fúj, a március, vagyis a tavasz, amely latinul Ver, Velence, a Flora Firenze, a szeptember – Merkúr hónapja – Milánó. A három grácia Pisa, Nápoly és Genova. Ámor pedig, akire a képmagyarázók eddig nem fordítottak különösebb figyelmet – visszafelé olvasva – Róma.
Ha így van is, Lorenzo víziója nem valósult meg. A halál és VIII. Károly francia király csapatai megakadályozták az álom beteljesülését.
Forrás: www.mult-kor.hu
|
|
|
|