Indul az e-útdíj: minimum 17 forint/kilométer |
2013-05-21 11:14:30 |
A kormány július 1-én használatarányos útdíjat vezet be, kilométerenként minimum 17 forintos lesz a tarifa. A Széll Kálmán Terv előírásaiban szerepel, hogy a 6300 kilométeres úthálózaton éves szinten 150 milliárd forint bevételt kell a rendszernek kitermelnie a tehergépjármű forgalomból.
A rendszer a járművek tengelyszáma és káros anyag-kibocsájtása szerint kategorizálja majd az utak használóit. A fő- és a gyorsforgalmi utakon különbözőek lesznek a díjak, ahogy a két-, három-, illetve négytengelyes járművek és motorok tarifái között is lehet 15-20 százalékos különbség is.
Kezdetben csak a teherfuvarozók fizetnének, aztán indul az elektronikus útdíj fizetés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervezete szerint. Július 1-től még csak a D2, D3 és D4 díjkategóriába tartozó járművek fizetnek a megtett úttal arányos, kilométerenként kiszabott útdíjat. Aztán majd jönnek a személyautók, ahol a tulajdonosok választhatnak: vagy továbbra is matricát vásárolnak, vagy vállalják a kilométerenkénti díjat.
A Kossuth Rádióban beszélt minderről Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkár, ismertetve az úthasználatért fizetendő díjakat, valamint közölte, hogy a befolyó összeget a kormány a közlekedési szektor kiadásaira fordíthatja.
Az MSZP szerint a kormány indítványából a legfontosabb adat, a fizetendő díj hiányzik, azt ugyanis a törvény felhatalmazása alapján rendelet állapítja majd meg, viszont az útdíj fizetés törvény nélküli, és átláthatatlan, ezért Európai Bizottsági eljárást kezdeményeztek.
Völner azt állítja, már tavaly elkezdték az illetékes igazgatósággal az egyeztetést arról, hogy milyen rendszert és díjszinteket akarnak kialakítani. A kérdés szerinte inkább az, hogy a rendszer megfelel-e az uniós irányelv előírásainak. A jogszabályi háttér pedig csak akkor kell, amikor beindul a rendszer.
Az e-útdíj bevezetését elsősorban azzal indokolja a kormány, hogy a magyar fuvarozók is fizetnek külföldön, a külföldi fuvarozók is fizessenek Magyarországon.
A rendszer július 1-én elindul, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. már áprilisban megkötötte a kivitelezővel a szerződést, javában folynak a munkálatok a rendszer kiépítésére. A kormány nemzetbiztonsági okokból titkosította az új útdíjszedő rendszerrel kapcsolatos beszerzéseket, szerződéskötéseket, tárgyalásokat. |